Szó sincs tudományos alaposságról, és nem gondolnám, hogy kiütöm a TRD-t a helyéről. Csupán arról van szó, hogy e blogbejegyzés témája az internet felforgatása a kiskocsi átalakításához szükséges cuccok után. És egyáltalán, megpróbáltam eldönteni, hogy mit szeretnék imádott CXS-780-ammal, és hogy azt miként kéne megvalósítani. Szombat este, miután hazaértem az új szerzeményemmel, végigolvastam még egyszer, immár sokadszor, AE86 Zoli autóépítési történetét, a Karotta Közlöny idevágó bejegyzéseit, illetve XJS autóépítési szagáját. Utóbbi brazíl szappanoperákat megszégyenítő hosszúságúra nyúlik, és bővelkedik a hitchcockian izgalmas fordulatokban is, nem is beszélve a társadalomkritikai aspektusáról, meg arról, hogy egy rendes autóbuzinak mennyire kitartónak kell lennie. Rémesen tanulságos olvasmány, ajánlom mindenkinek, aki versenyautó építtetésén töri a fejét. A fenti autóépítések közül viszont az ár-cél-idő szentháromságát tekintve AE86 Zoli útja tűnt a követendőnek, így neki gyorsan hosszú e-mailt is fogalmaztam segítségétért és tanácsokért esedezve. Végül regisztráltam a Performance Tuning Toyota fórumára és átlapoztam minden lényeges topikját jónéhány évre visszamenőleg.
Körülnéztem külföldön is, hiszen a Hacsiroku őrület nem magyar betegség, sőt. Rövid kutakodás után két nagy fórumra lelni, az egyik a Club 4AG, amely elsősorban a legendás motor köré szerveződik, ezért fellelhetők rajta más Toyota modellek tulajdonosai is. A másik pedig az európai Hacsi-közösség, az AEU86 fóruma. Persze ide is beregisztráltam, és bele-bele olvastam a fórumokba, meg a különböző cikkekbe, de az itt fellelhető információ mennyisége akkora, hogy aznap éjjel épp csak megpiszkáltam a tetejét.
Ami a beszerzési forrásokat illeti, természetesen a legjobb, eredeti cuccokat Japánban kínálják. Viszont a kandzsit elég rosszul olvasom, és még sokkal-sokkal rosszabbul értem. Ráadásul ismerek ugyan olyat, aki megbízhatón és jó áron hoz be mindenfélét a felkelő nap országából, de később kiderült, Amerika lesz az én beszerzési forrásom, mert az picit tán még olcsóbb tud lenni. Több órányi olvasgatás után, sok információval és még több gyötrő kérdéssel a fejemben, a boldogságtól és a monitor-sugárzástól a billentyűzetére kifolyt szemmel húztam el aludni. De persze másnap folytatódott a keresés.
Elsőnek a Black Top kérdésre startoltam rá. Ez a Hacsiban is használt 4A-GE motor csúcsváltozata, hengerenként öt szelepes, a csillagos égig pörög és 165 lóerős, feltéve, hogy 100-as oktánszámú, minőségi japán benzin kerül bele és még nem végezték ki. Európába azt a Corollát (AE111), amiben ez a gép dolgozott, sohasem árulták. Viszont a motor stílusa, tudása nagyon hasonló a Honda Civic VTi szintén 1,6 literes, 160 lóerős VTEC-jéhez, ami egyik személyes kedvencem, így hamar meggyőztem magam arról, hogy ez nekem is kell. De honnan? Itthoni Hacsis körökben ismert egy finn motorforrás, Karotta Black Topja Ausztriából, innen érkezett, az eBay-en hemzsegnek a különféle amerikai motorkereskedők. Elsőre őket találtam meg, írtam is nekik e-mailt árajánlat után érdeklődve. Mivel a motor JDM (japán belpiacos), kézenfekvő volt, hogy betámadom a Mitsubishi Lancer Evolution Klub elnökét, Mikit. Ő igen erős japán kapcsolatokkal rendelkezik, nyilván elsősorban Mitsu-vonalon, de azért egy japán Evós (tehát feltehetően autóbuzi) emberke nyilván hallott már az AE86-ról. Miki, mint rendesen, nagyon segítőkész volt, pillanatok alatt küldött egy válaszlevelet két megoldási lehetőséggel. Egyrész volna egy komplett autó: 1996 TOYOTA COROLLA LEVIN AE111 BZ-G 1,6 liter, 165 LE 4A-GE motor 5 gang kéziváltó, 63 000 km futásteljesítmény, az ára pedig: JPY 298 000.- (kb. 480 000 Ft (!), de még be is kell hozni), vagy van vadiúj komplett motor, JPY 450 000.- (kb. 720 000 Ft és persze ezt is be kell még hozni).
Ez előző két megoldásnak inkább csak az információ tartalma erős, de elméleti jelentőségűek, hiszen mihez kezdenék egy teljesen jó, de motor nélküli, elsőkerekes, nálunk tökéletesen ismeretlen Corolla kupé karosszériával? Az új motor pedig vicces túlzás egy 23 éves kocsiba. Viszont Miki harmadik javaslata annyira kalandosnak és bizarrnak tűnt, hogy muszáj volt belevágnom. Miért nem rendelsz tőle? - jött a kérdés. A teljes brit hacsirokus bagázsnak a maláj Chin Lee Kun szállítja a felújított 4A-GE motorokat - állítólag. Legalábbis Miki tőlük kapta a tippet. Írtam hát neki is. És most tessék megkapaszkodni a forgószék karfájába! Kitől várták volna a leghosszabb, legkimerítőbb, legbizalomkeltő, legpontosabb ajánlatot? Tán hűvős nyelvrokonainktól, a motorsportokban uralkodó nemzetnek számító finnektől? Jéghideg. Vagy a velünk oly hosszú közös történelemmel bíró sógoréktől, a szomszédos osztrákoktól? Fals. Esetleg a marketing fellegvárából, a pozítiv gondolkodás és a modern értékesítési technikák hazájából, az amerikaiaktól? Totally wrong.
Naná, hogy Chin Lee Kun írta a legrészletesebb, legmeggyőzőbb ajánlatot, XJS egy PDF doksiba ki is mentette, érdemes elolvasni. Az árakat kiikszeltem, de privát szívesen elárulom, itt legyen elég annyi, hogy nem a legolcsóbb, de bőven versenyképes. Ahogy az maláj barátom írásában is olvasható, hamarosan érkezett egy vaskos ZIP-csomagnyi fotó egy korábbi Black Top felújításáról. Ráadásként pedig egy tucat rövid video, amelyek a felújítás fontosabb mozzanatait örökítették meg, például azt, hogy a nyomatékkulccsal minden csavart, a megfelelő sorrendben, jól hallható kattanással húztak meg. Döbbenten álltam az egész előtt. Röpke ellenőrzést még tettem a nemzetközi fórumokon, csupa pozitív visszajezést begyűjtve emberemről, így hamar eldőlt, jelentősebb összeget utalok Chin Lee Kun-nak. A megbízás aláírásakor azért picit remegett a kézem, de ma már tudom, teljesen feleslegesen. A Black Top problémakör mellé vaskos és megnyugtató pipa került. Köszi, Miki!A videókat is boldogan közkinccsé tenném, azokat is tanulságos megnézni, de .mov file-ok, amihez ingyenes lejátszót is csak nagy nehézségek árán tudtam lőni a neten. A sok rövid, ámde ahhoz képes nagy méretű file kezelése nehézkes, én pedig antinörd vagyok. Nagyon örülnék egy önként jelentkező számítástechnikai zseni segítségének, aki összefűzi és utána emészthető méretűre kicsinyíti az egészet. Sajnos kiderült, hogy a ZIP-elt képeket se tudom feltenni, mert a rendszer nem engedi, túl nagynak találja őket. Aki esetleg ebben is tudna segíteni, ne fogja vissza magát. Ööö, és sajnos a Word doksit se tudom belinkelni. Hiába, aki béna, az úgy is marad. Help! I need somebody. Köszi XJS.
Miután megegyeztünk, és a raktárból Chin Lee Kun kiválasztotta azt a motort, amit már nekem generáloz, megkért rá, hogy fotózzam le az én autóm elektromos rendszerét, a motorvezérlő elektronikát és a kábelköteg kölünböző csatlakozási pontjait. Ehhez persze küldött egy fotózási segédletet is. Ez az apró részlet tényleg csak a hardcore AE86 rajongók számára lehet érdekes, hiszen ők tudják, hogy az eredeti helyén keresztben dolgozó Black Top Hacsirokuba műtése jár némi nehézséggel. Ahogy új helyén hosszirányba fordul a négyhengeres, az egyik oldalán lévő vízhűtő csövek és a gyújtáselosztó is útban lesz, nem fér be a tűzfaltól. Ráadásul a Black Top kábelkötegét összepasszintani az AE86 kábelkötegével nem egy egyszerű mutatvány, Karotta roppant érzékletesen ír erről a megaszopás-sorozatról. Az én malájom a hűtővíz átvezetést elvégzi előre, a kábelköteget pedig felmatricázza ahhoz, hogy megérkezése után a motor plug-and-play legyen. És most ér a döbbenettől nem szóhoz jutni, abban a pillanatban én se találtam a szavakat.
A következő rész tartalmából: milyen bukócső kerüljön az autóba? Milyen lengéscsillapítóra, milyen kemény rugóra és milyen egyéb futómű- és fékalkatrészekre lesz szükségem? Tartsanak velem!
Utolsó kommentek