HTML

Autóépítés

Hosszas kutatás után vásároltam egy 1985-ös Toyota Corolla GT-t aka Hacsiroku. Most még hosszasabb jövés-menés, szervezkedés árán kezdő, edző, játék és driftautó épül belőle. Remélem.

Utolsó kommentek

  • TóthZé: @banderas25: hello. Rég jártam erre :) Igen, le lehet gépkönyveztetni, a csővastagság meg az, ami... (2011.03.21. 20:00) Képek a Corolla WRC-ről
  • banderas25: Ja és hogy ezzel a csövezéssel le lehet e gépkönyveztetni? (2009.11.03. 19:54) Képek a Corolla WRC-ről
  • banderas25: Szia TÉZÉ! Azt szeretném kérdezni,hogy milyen csövet és milyen vastagságú a cső és a fal vastagság... (2009.11.03. 19:52) Képek a Corolla WRC-ről
  • Görgő: Szép jó estét!!! Új blogposzt mikor lesz??? Csak 10 percet kell rászánni:D (2009.06.10. 20:42) Útban a kipufogóshoz
  • Tommi: narancs-fekete... Viva prokee! :) (2009.04.02. 23:07) Színkavalkád
  • Utolsó 20

Címkék

20v (4) 4a ge (6) ae86 (23) aez (1) alkatrész (6) alkatrészek (1) amerika (3) atlantic (1) autó (14) autóépítés (12) black top (4) blog (1) bmw (2) bukócső (3) busman (5) bútor róbert (1) chris bangle (1) compomotive (1) corolla (23) dénes miki (1) design (5) drift (8) driftautó (11) edzés (2) eibach (1) eladó (1) euroring (1) fék (2) felni (1) fényezés (4) fondmetal (1) formula (1) formula1 (2) formula drift (1) fórum (2) futómű (3) gina (1) greedy (1) internet (2) japán (1) kbs (1) kesjár csaba (1) koni (1) konig (1) kormány (2) lada (1) modern (2) motor (6) off topik (2) panda (1) pass racing (2) prothane (1) quaife (2) rali (1) rip (1) ronal (1) scion (1) short shifter (1) subaru (1) szép (2) szín (2) tanulmány (2) tc (1) te72 (1) techno toy tuning (5) tein (2) tokico hts (1) toyota (24) trd (3) tuning (12) utastér (4) váltó (1) vfts (1) volk racing (1) whiteline (1) wilwood (3) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.04.04. 21:48 TéZé

Futómű lista

Jó kasztni, jó motor már megvan. Ezek mellé, ezt a Taxi félrefordítása óta tudjuk, már csak egy jó sofőr kell, és onnantól nincs kockázat. Sofőrt nem tudok rendelni magam helyett, pedig talán Finnországból érdemes volna, ott fán teremnek a jókezű pilóták. Kénytelenek lesznek beérni azzal, ami van. Daniel, a Taxisofőr filmbéli kijelentése pedig eredeti nyelvén, eredeti értelmében nem a karosszériára, hanem a futóműre utal - ez igen gyakori fordítási hiba. Persze pályás és ralis emlékeim is azt mondatják, hogy a progresszív gátló, a megfelelő hosszúságú és keménységű rugókkal, a rendesen kitalált, megerősített és beállított futómű, no meg a jó gumi legalább annyira fontos, mint a rozsdamentes, merev, csavarodásálló karosszéria vagy az erős motor. Sőt.

Ebben a fejezetben (is) AE86 Zolinak tartozom mega-köszönettel, hiszen ő volt az aki, először is megmutatta saját autóját, majd meghallgatta egymásnak meglehetősen ellentmondó elképzeléseimet, végül személyre szabott tanácsokkal látott el. De e-mailen megkaptam ZDoman és XJS ultimate-futómű ajánlását, ezeket figyelembe véve állítottam össze a saját rendelésemet. Ja, végül, de nem utolsó sorban Karotta is segített, szegény, egy negatív példával, a mit nem szabad klasszikus esetével, őt egy gyenguska, K-Sport nevű, kínai gólyaláb-szettel húzták csőbe. Tisztában vagyok vele, hogy sok jó futóműmegoldás létezik az AE86-hoz, a Koni, a Bilstein, a TRD gátlóival.
Engem végül a Pass Racing első coilover átalakítása, a Tokico HTS ("a piros") sort stroke gátlószettje és a 3T Eibach rugói győztek meg. Nyilván számított az is, hogy jelen pillanatban mit tudok megfizetni, plusz mi az, amit könnyen és gyorsan meg tudok vásárolni. Fontos volt a coilover, hiszen ezzel tudok hasmagasságot és rugóelőfeszítést állítani, ha minden igaz, egymástól függetlenül is. A Pass Racing és a Techno Toy Tuning hasonló kittjei közül végül azért döntöttem az előbbi mellett, mert az állítólag erősebb anyagból készül, plusz náluk lehet kapni a Tokico HTS-eket. A 3T-nél Kayaba AGX gátló jár az első-hátsó gólyalábakhoz, ami a szakirodalom szerint majdnem olyan jó állítható lengéscsillapító szett, bár erről egymásnak eléggé ellentmondó információkat sikerült begyűjtenem. Annyi viszont biztos, hogy a Kayaba AGX nem a Toyota Corollához fejlesztett gátló, de hívei szerint ez nem okoz gondot.
Rémesen kívánatos szett még a GReddy Type S futóműve, aminek egyik különlegessége, hogy tartalmazza az állítható toronytányért, ami a kerékdőlés belövéséhez elengedhetetlen. Másik óriási pozitívuma, ami miatt egyszer még úgyis ki kell próbálnom, az az opciós, utastéri állító egység. Rugóknál olyan nagy minőségi különbség a nevesebb gyártók között nem lehet, itt igazából a tekercsek keménysége a döntő kérdés. Az klasszikusan ajánlott rugóerősség elöl 8 kg/mm, hátul 6 kg/mm; ez a versenyszerű, driftre vagy pályára való kombináció. Utcára, illetve vegyes felhasználásra (utóbbi az én esetem) ennél puhább illenék, de ebben az értékben nincs olyan egyértelmű konszenzus a szakértő, Hacsi-tulajok között. Én végül Eibach rugókra és elöl 5 kg/mm, hátul 4 kg/mm rugóerősségre szavaztam.

Huh, már idáig eljutni sem volt épp sétagalopp, azt hiszem, a végleges rendelésig 216-szor módosítottam a listát. Ráadásul még mindig nem vagyok biztos abban, hogy jól választottam, de erre igazából csak akkor derül majd fény, ha kész a kocsi és már ki is próbálhatom a cuccokat. Persze keményebb ültetőrugón és jó lengéscsillapítón kívül kell még pár apróság a futóműbe. Először is keményebb szilentek, ezt az hiszem nem kell magyarázni. Aztán állítható Panhard-rúd, ami a jelentős ültetés miatt oldalirányba elmászó hátsó hídat hozza vissza megfelelő helyzetbe. Ilyet itthon találtam Nándi márkatárs elfekvő cuccai között, kellemes árban - ezúton is köszönöm. Aztán kell még egy RCA vagy NCRCA nevű alu-közdarab, nagyjából értem is, hogy miért van rá szükség, de annyira nem lennék bátor, hogy ezt ki is fejtsem. De szerencsére nincs is rá szükség, XJS és AE86 Zoli profin megtette helyettem is, itt meg itt tessék elolvasni. Továbbá szükséges még az első gólyalábakhoz a már említett állítható toronytányér, amivel a kerékdőlést lehet a kívánt értékre hozni. Én, AE86 Zolihoz hasonlóan egy Tein tányért rendeltem Passék kínálatából.
Mindezeken túl kellenek vastagabb kanyarstabilizátor rudak, elöl 23 mm, hátul 20 mm "a nagykönyvben" ajánlott érték, Cusco vagy Tanabe a gyártó. Én viszont a Whiteline megoldására szavaztam, ami hasonló értéket tud, de egy cseles közdarab segítségével állítható a keménysége. Itt jön újra a képbe az a vágyam, hogy a futómű minél több paramétere módosítható legyen. Ugyanis autót tesztelő emberkeként gyakran kell véleményt nyilvánítanom egy-egy gyári futóműről. És gyakran futunk bele rosszul összehangolt gyári megoldásokba. Érezni, hogy valami nem stimmel, például a kerék egy úthiba után elveszti a kapcsolatát az úttal, elpattog. Itt a gyári beállítás hibája a keményebb rugó, és a hozzá képest gyengécske lengéscsillapító, a futómű "alulcsillapított". Millió egy ilyen gond van, amit sokkal könnyebb lesz majd pontosan meghatározni, miután a saját "próbakocsimon" kiprovokáltam egy hasonló hibát, és tudni fogom azt is, hogy miként lehet megszüntetni. Reményeim szerint ez a futómű tekergetés élvezetes és tanulságos szórakozás lesz majd.

A Hacsiroku további futómű-fejlesztési lehetőségei különböző GL-szemes, állítható lengőkarokból állnak, amik még inkább a pontos és közvetlen irányítást segítik, mivel kevesebb a nyúlni, deformálódni képes alkatrész. Viszont ez az én jelenlegi tudásomhoz, és felhasználási céljaimhoz mérten egyelőre erős túlzás.
Kitűnő drifterünk, a hétvégén az országos drift bajnokság első fordulójában győztes (GRATULÁLOK!) Dénes Miki alias Grizzly versenyautója például tele van ezekkel a kiegészítőkkel. Ezt most szombaton, a tököli reptéren váltócsere közben bárki megcsodálhatta. Én gyorsan megragadtam a kínálkozó lehetőséget, és olyan vad eufóriában fotóztam körbe a kocsi alját, hogy közben vörösen izzott a Canon bajonett-zára. Ez a néhány kép többet mond bármilyen leírásnál.

Érzésem szerint ezzel a listával a futómű problémakör mellé is bekerülhet a pipa. Balgaság volna azonban azt hinni, hogy kész vagyunk. A fékrendszer, a kézifék, a váltó, a differenciálmű és kormányzás problémaköre még bőven okoz fejtörést. Ezekről is szó lesz majd a folytatásban.

3 komment

Címkék: amerika autó tuning toyota ae86 corolla alkatrész autóépítés techno toy tuning pass racing greedy tein whiteline eibach


A bejegyzés trackback címe:

https://hacsiroku.blog.hu/api/trackback/id/tr74411712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

XJS · http://www.ae86.hu 2008.04.07. 12:18:31

Nem semmi a tempód! :) És jó a körkép is, hasznos nagyon! Köszönjük! Mikinek meg itt is gratula! :)

Tóth Zoltán · http://ae86.blog.hu 2008.04.07. 14:35:45

Szuper a blog, jók az írások!
Az a whiteline stab örökre fájó pont marad :-)) Hiába mondom én nektek.... :)

Üdv,
Z

TéZé · http://hacsiroku.blog.hu 2008.04.07. 22:25:58

XJS: Jogos, a nagy kapkodásnak a minőség látja kárát, de nagyon igyekszem utolérni magam és real time-ra váltani a blogot.

Drusza: Köszi, ha gondolod, rendelek egy szett Cusco-t is, csak hogy megnyugtassalak.. ;-) De mi lesz, ha megjön, kipróbáljuk és ultrapenge lesz vele a kocsi? :-D
süti beállítások módosítása