HTML

Autóépítés

Hosszas kutatás után vásároltam egy 1985-ös Toyota Corolla GT-t aka Hacsiroku. Most még hosszasabb jövés-menés, szervezkedés árán kezdő, edző, játék és driftautó épül belőle. Remélem.

Utolsó kommentek

  • TóthZé: @banderas25: hello. Rég jártam erre :) Igen, le lehet gépkönyveztetni, a csővastagság meg az, ami... (2011.03.21. 20:00) Képek a Corolla WRC-ről
  • banderas25: Ja és hogy ezzel a csövezéssel le lehet e gépkönyveztetni? (2009.11.03. 19:54) Képek a Corolla WRC-ről
  • banderas25: Szia TÉZÉ! Azt szeretném kérdezni,hogy milyen csövet és milyen vastagságú a cső és a fal vastagság... (2009.11.03. 19:52) Képek a Corolla WRC-ről
  • Görgő: Szép jó estét!!! Új blogposzt mikor lesz??? Csak 10 percet kell rászánni:D (2009.06.10. 20:42) Útban a kipufogóshoz
  • Tommi: narancs-fekete... Viva prokee! :) (2009.04.02. 23:07) Színkavalkád
  • Utolsó 20

Címkék

20v (4) 4a ge (6) ae86 (23) aez (1) alkatrész (6) alkatrészek (1) amerika (3) atlantic (1) autó (14) autóépítés (12) black top (4) blog (1) bmw (2) bukócső (3) busman (5) bútor róbert (1) chris bangle (1) compomotive (1) corolla (23) dénes miki (1) design (5) drift (8) driftautó (11) edzés (2) eibach (1) eladó (1) euroring (1) fék (2) felni (1) fényezés (4) fondmetal (1) formula (1) formula1 (2) formula drift (1) fórum (2) futómű (3) gina (1) greedy (1) internet (2) japán (1) kbs (1) kesjár csaba (1) koni (1) konig (1) kormány (2) lada (1) modern (2) motor (6) off topik (2) panda (1) pass racing (2) prothane (1) quaife (2) rali (1) rip (1) ronal (1) scion (1) short shifter (1) subaru (1) szép (2) szín (2) tanulmány (2) tc (1) te72 (1) techno toy tuning (5) tein (2) tokico hts (1) toyota (24) trd (3) tuning (12) utastér (4) váltó (1) vfts (1) volk racing (1) whiteline (1) wilwood (3) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.04.08. 21:50 TéZé

Kormányválság

No az van, főleg Hacsiroku fronton. A futómű után természetesen a féktuningnak kéne következnie, s hamarosan arra is sort kerítünk, de előbb ezt a kormánykérdést szeretném tisztába tenni - elsősorban magamnak. '95 óta van jogosítványom, azóta munkaköri kötelességből vezettem megszámlálhatatlanul sok, többnyire közel új autót. A teljes állomány méretével éles ellentétben, nagyjából egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány volt közülük kormányszervó nélküli. Mindezt nem dicsekvésből mondom, csak a probléma megértéshez kellett leszögezni az elején, hogy elpuhult, tohonya, lusta puding vagyok, aki a Hacsiroku egyébként zseniális, de szervótlan kormányművétől úgy fél, mint ördög a szenteltvíztől. De tényleg, eddig összesen 24,5 kilométert tettem meg CXS-780-nal, de messze a legnagyobb hatással az volt rám, hogy két kézzel vadul kapaszkodva sem tudom eltekerni a kormányt. Menet közben.

Persze az eredetinél kisebb átmérőjű sportkormány és a valószínűleg felújításra szoruló, ezért iszonyúan szoruló kormánymű is ludas lehet az ügyben. De még akkor is aggasztó a dolog, ha ezektől megpróbálok elvonatkoztatni. Mi lehet a megoldás, a felújításon és a rendes méretű kormánykerék visszaszerelésén túl? Ráadásul, csak hogy tovább bonyolódjon az ügy, ezen a drift nevű vidám gyorskocsi versenyen fontos, hogy minél jobban ki lehessen fordítani a kormányt. Mert a nagy kormányszög=nagy driftszög, ami meg már fél győzelem. Továbbá fontos lenne, hogy gyorsan és magától pörögjön vissza középállásba vagy azon túl a volán, de ezt már tényleg csak a rend kedvéért említem. Szóval kéne egy jó kis szervósítás, meg a nagyon durva szög, de hogyan?

Akadnak kishazánkban is ultrakemény, japánosan hardcore drifterek, akik a wécére is keresztben csúsznak. Szerintük a szervotlan kormánymű a királyság, amit szervokormányos irányító-karral kell kiegészíteni, ez ugyanis ad egy kis plusz kormányszöget. Nem rossz megoldás, ha Popeynek hívnak és épp túl vagy egy raklap spenótkonzerven, de földi halandónak durva. Rémesen nehéz tekerni, meg a kanyarban kézben tartani a volánt, de legalább gyorsan pörög vissza. Minden tiszteletem és elismerésem azé - halljátok AE86 Zoli, ZDoman, SutteR, Karotta? - aki ilyen kormánnyal szépen tud vetíteni.

Európai Toyota Corolla vevőknek anno nem nagyon jutott a szervo luxusából, viszont az amerikai Hacsiroku vásárlóknak igen; ha nem is mindegyiknek. A rásegítés hidraulikus, nyilván, a nyolcvanas években az elektromos szervo még ötlet gyanánt se létezett. Sokak szerint ez az üdvözítő megoldás, de egy gond még mindig akad vele. Ütközéstől-ütközésig továbbra is rengeteget kell tekerni a kormányt, az áttételezése nem elég közvetlen -  már ahhoz képest, amit én megszoktam. Ezen kívül picit csökkenti a kormányszöget és lassítja a visszapörgést. Számomra mégis üdvözítőbbnek tűnik, mint az izomszervós, tehát esetemben szervotlan megoldás. Ez lenne a B-terv.

Igazi tuning a Quaife "gyorskormánymű", ahol a szervotlan fogasléc helyére kerül a neves gyár szerkezete. Ilyen található Dénes Miki versenyautójában is, de annyira még a mi kedvenc Grizzlynk sem kemény, hogy mindezt szervo nélkül tekergesse. Illetve mégis, bár az alapfelállás nem ez volna.
Na most, hogy belegabalyodtam, mint macska a színescérnába, megpróbálom érhetően is... A Quaife-hoz kötelezően ajánlott a szervo, de itt csak egy későbbi, modernebb kocsiból (többnyire Toyota Yaris, a márkahűség okán, de jó Suzuki Swift is, ez valamivel gyakoribb típus) kiműtött, a kormányrúdra szerelt elektromos szervo jöhet szóba. Ami viszont jellemzően nem bírja a terhelést és elromlik, vagy nem bír semmit sem és mindennemű terhelés nélkül adja be a kulcsot. Ezért adódik olyan, hogy Mikinek ugyan szervós a rendszere, de mégsem az. Ezt a luxust viszont én nem igazán engedhetem meg magamnak, Mikihez képest tényleg egyszálbelű vagyok, menthetetlenül. Ráadásul állítólag a Quaife szettekkel korábban volt még annyi gond, hogy néhány fogat lespóroltak róluk, ami csökkentette a drifterek által annyira áhított kormányszöget. Szóval nem az igazi.

Jó gondolat volt, de sajnos nem megvalósítható, hogy a Corolla saját hidraulikus szervóját házasítjuk össze a Quaife gyorskormányával. Ne kérdezzék, hogy miért, de ez a házasság az égben nem kötett meg, így egy Hacsirokuban sem összehozható. Nagy kár érte, mert én ilyet szerettem volna, és nem csak azért, mert nekem jutott eszembe. Elméletileg a könnyedség, a gyorsaság és a közvetlenség előnye mind meglett volna, viszont nagyon a kormányérzetet sem rombolta volna, szóval számomra közel optimális megoldásnak tűnt. Elméletileg.

A gyakorlatban viszont íme az A-terv, ami azt mutatja, hogy gányolni fogunk. Sőt, ezt az égbekiálltó szemtelenséget tovább fokozzuk egy rettenetes szentségtöréssel: megpróbálunk egy BMW kormányművet beműteni a Hacsirokuba. A királyi többes persze nagyon erős túlzás, mert a nemes feladat Busmanra vár. Az BMW M-es (E30 vagy E36) kormánya közvetlen, gyors, pont a kellő mértékbe szervósított, rengeteg visszajelzést ad, szóval tényleg kitűnő. Ennél jobb már csak egy Porsche kormánymű lehetne, ez előre kitalálja a vezető gondolatait, cserébe viszont ennek megfelelő az ára is: megfizethetetlen. A tervek szerint egy M3-as BMW kormányműve próbál majd helyet találni magának CXS-780-ban. Már most előre rettegek minden típusfan teljesen jogos megvetésétől. Viszont azzal vígasztalom magam, hogyha Bútor Róbert, a zseniális ralipilóta saját Lada VFTS-ének homologizációját áldozza be egy szervós, véletlenül pont szintén BMW kormányért, akkor talán én is megengedhetek magamnak ennyi luxust. Még akkor is, ha Robihoz képest nekem a hátam közepét fogja szúrni az a kormány.

1 komment

Címkék: bmw lada kormány tuning toyota ae86 corolla alkatrész autóépítés vfts busman bútor róbert dénes miki quaife


A bejegyzés trackback címe:

https://hacsiroku.blog.hu/api/trackback/id/tr48417556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam8888 2008.04.23. 18:17:52

Vannak ilyen külföldről autótalkatrésznekbehozós emberek. Szerintem tőluk simán tudsz szerezni olcsóért.

www.alkatreszauto.eoldal.hu/
www.bmwbonto.com/1.htm

Ez a kettő jut eszembe hirtelen.
süti beállítások módosítása